Borang Maklumat Keturunan Salasilah Pulau Tawar

Borang Maklumat Salasilah Keturunan Penduduk Pulau Tawar

Maklumat Diri

Nama *
No Kad Pengenalan/
No Tentera/ No Polis
*
No Kad Pengenalan (Lama)
Tarikh Lahir

DD
/
MM
/
YYYY
Umur *
Alamat di Pulau Tawar *
Alamat Sekarang
(jika lain dari di atas)
Daerah/Negeri Tinggal Sekarang
Nombor Telepon Rumah *
Nombor Handphone *
Email *
Agama
Warganegara
Bangsa
Gambar
Muat Naikkan Gambar Bersaiz Passport
Taraf Perkhawinan
Nama Isteri/Suami
Bilangan Tanggungan

Maklumat Pekerjaan

Jawatan *
Nama Majikan *
Alamat Majikan *
Nombor Telefon Pejabat *

Maklumat Akademik

Pengajian Tertinggi
Sekolah/Universiti *
Bidang Pengajian *
Pengakuan *
 Saya mengaku bahawa segala maklumat yang saya berikan diatas adalah benar 
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[Refresh Image] [What's This?]
Powered byEMF HTML Form Builder
Report Abuse

Tuesday, February 9, 2010

Tampuk pemerintahan Pahang

Tampuk pemerintahan Pahang kemudiannya beralih pula kepada pemerintahan Bendahara. Pemerintahan Bendahara bermula dengan keturunan Bendahara Tun Habib Abdul Majid dan berakhir apabila Bendahara Tun (Wan) Ahmad Ibni Almarhum Sultan Ali diisytihar sebagai Sultan. Keturunan Bendahara berjaya menjadi Sultan akhirnya adalah akibat daripada pepecahan semasa pemerintahan Bendahara Ali,di mana kerajaan Johor-Pahang mulai berpecah antara Orang Besar Melayu dan Orang Besar Bugis serta kewujudan kuasa Ingeeris- Belanda di Kepulauan Melayu. Justeru kerana itu, Bendahara Ali menguatkan kedudukannya di Pahang sebagai pemerintah pada tahun 1819 dan Temenggong pula berkuasa di Johor.




Bendahara Tun (Wan) Ali yang menggantikan ayahandanya Marhum Korish dalam tahun 1806 telah mangkat dalam tahun 1857 di Kampung Lamir, Pahang Tua. Puteranya Tun Ahmad bersemayam di Pulau Maulana. Tidak berapa lama selepas itu berlakulah perbalahan antara Tun Ahmad dengan Tun Mutakhir, kekandanya. Perang itu dikenali sebagai “Perang Saudara”. Tun Ahmad akhirnya berjaya menewaskan kekandanya apabila hulubalang-hulubalangnya di bawah pimpinan Panglima Kakap Bahaman telah menewaskan kubu Tun Mutakhir. Tun Ahmad diisytihar sebagai Bendahara dan berpindah dari Pulau Maulana ke Kuala Sungai Parit dan kini dikenali denagan Kampung Padang Polo.



Pada tahun 1881, jurutulis kepada Bendahara Ahmad, Encik Abdullah b. Hasssn yang dikenali sebagai Encik Dollah Tulis dengan persetujuan Bendahara, telah meminda cap iaitu daripada “Bendahara” kepada “Sultan”. Atas sebab itu, pada 6hb Ogos 1882, Tun Ahmad diisytihar sebagai Sultan Ahmad. Manakala pada 12hb Disember 1884, Sultan Ahmad telah ditabalkan sebagai Sultan Ahmad al- Muadzam Shah. Dari tarikh itu juga anakanda-anakanda baginda dinaiktaraf kepada Tengku manakala isteri baginda, Cik Puan Bongsu kepada Tengku Ampuan.



Apabila Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah mangkat pada 9hb Mei 1914, Yang Mulia Tengku Besar diistiharkan sebagai Sultan. Baginda pula mangkat di Kuala Pahang pada malam Selasa 19hb Jun 1917 tempatnya diganti oleh adinda baginda Yang Mulia Tengku Abdullah yang kemudiannya ditabal dengan gelaran Al- Mu’tasim Billah Al-Sultan Abdullah.



Baginda Sultan Abdullah dikurniajkan beberapa orang putera dan puteri. Antaranya ialah Yang Muli Tengku Abu Bakar. Dalam tahun 1925, Tengku Abu Bakar dikahwinkan dengan Raja Fatimah, puteri kepada Sultan Alang Iskandar Shah, Perak. Tidak berapa lama selepas perkahwinan Diraja itu dilangsungkan, Sultan Alang Iskandar Shah telah berunding dengan Sultan Abdullah untuk mendapatkan persetujuan kerajaan Inggeris supaya Sultan Abu Bakar dilantik sebagai ‘ganti raja’ menggantikan keputusan yang diambil semasa Yang Mulia Tengku Mahmud diisytiharkan sebagai Tengku Besar .



Setelah beberapa lama , dengan sokongan Pesuruhjaya Tinggi Sir Hugh Clifford, kerajaan Inggeris telah bersetuju supaya Putera Sulung Sultan yang memerintah di lantik sebagai ‘pengganti raja’ dengan gelaran Tengku Mahkota. Maka pada 10hb Jun 1930, Yang Mulia Tengku Abu Bakar telah ditabal sebagai Tengku Mahkota Pahang. Dengan usaha Pesuruhjaya Tinngi C. Clement, kerajaan Inggeris telah bersetuju agar putera Sultan yang kedua dilantik sebagai ‘Tengku Bendahara’ dan putera ketiga sebagai ‘Tengku Temenggung’.



Baginda Sultan Abdullah mangkat pada pukul 8.25 malam Rabu. 22hb Jun 1932. sebelum jenazah Almarhum meninggalkan Istana Kuning, Yang Teramat Mulia Tengku Abu Bakar telah diisytihar sebagai Sultan Pahang. Baginda ditabal dengan gelaran Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Muadzam Shah pada hari Ahad, 28hb Mei 1933. Baginda Sultan Abu Bakar mangkat pada pukul 12.45 pagi, Ahad 5hb Mei, 1974 setelah 42 tahun berada di atas takhta kerajaan negeri Pahang.



Maka dengan itu, Yang Teramat Mulia Tengku Haji Ahmad Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar telah diisytiharkan sebagai Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang pada 7hb Mei 1974 sehingga ke hari ini. Jadual dibawah menunjukkan pemerintahan sultan di negeri Pahang.



BILANGAN SULTAN

TEMPOH PEMERINTAHAN

DARI

HINGGA



Pertama KDYMM Al Marhum Sultan Ahmad Al Muadzam Shah Ibni Al Marhum Bendahara Ali

1882

1914



Kedua

KDYMM Al Marhum Sultan Mahmud Ibni Al Marhum Sultan Ahmad Al Muadzam Shah 9 Mei 1914

19 Jun 1917



Ketiga

KDYMM Al Marhum Sultan Abdullah Al Mu'tassim Billah Ibni Al Marhum Sultan Ahmad Al Muadzam Shah

19 Jun 1917

22 Jun 1932



Keempat

KDYMM Sultan Sir Abu Bakar Ri'ayatuddin Al Muadzam Shah Ibni Al Marhum Sultan Abdullah Al Mu'tassim Billah

D.K., SIMP., DMN., DK(BRUNEI), DK(JOHOR), DK(PERAK), SPDK(SABAH), GCMG

22 Jun 1932

7 Mei 1974



Kelima

KDYMM Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Al Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al- Mu'adzam Shah

DKP., DK., DKM., SSAP., SIMP., DMN., DK(PERAK), DK(JOHOR), DK(KELANTAN), DK(TERENGGANU), DK(PERLIS), DK(KEDAH), DKMB., DK(BRUNEI), DK(NEGERI SEMBILAN), DK(SELANGOR), QILADAH BADR AL-KUBRA(SAUDI ARABIA)., QILADAH AL-SHEIKH MUBARAK AL-KABIR (KUWAIT)., GRAND ORDER OF THE MUGUNGHWA(SOUTH KOREA), HON.D. LITT(MALAYA)., L.L.D.HC. (NORTHROP USA), HON. D. SC. (BEDFORDSHIRE, UK)

7 Mei 1974

Sekarang





Jadual Pemerintahan Sultan Negeri Pahang (Sumber :: Lembaga Muzium Negeri Pahang, Pekan)

)

No comments: